Kunstneren bag Life-boats Marit Benthe Norheim

 f. 1960 i Norge, bosat i Danmark siden 1996.

 

Marit Benthe Norheim studerede på Vestlandets Kunstakademi, Bergen, 1980-84, heraf et af årene på rejse i Europa med hovedsæde i Italien. Derefter blev det Royal Academy of Art, London, 1984-87 (MA). Det førte til at London blev hendes base i 12 år, hvor hun også i en årrække underviste ved div. kunstakademier, bl. a. Royal Academy of Arts og Central/St. Martin School of Art, ved siden af sit virke som kunstner. Frem til hun i 1995/96 tilbragte et år i Skien i Norge, for at lave ”Gallionsfigurer/Damer i blest” - 5 store betonskulpturer; som en arkitektonisk del af Union/Norske Skogs biologiske rensningsanlæg.

 

Marit Benthe Norheim har udstillet i mange lande med hovedvægt på Norge, UK og Danmark. Hun er repræsenteret i flere offentlige samlinger, bl. a. i Museet for Samtidskunst og Nasjonalgalleriet, Norge, samt Ny Carlsberg Fondet i Danmark. 

 I tillæg har hun udført en række offentlige værker i Danmark, Norge, Sverige, Grønland, Island og UK.I Danmark er hun mest kendt for ”Fruen fra havet”, en 7 meter høj to-sidig skulptur i beton, placeret yderst på molen i Sæby. Dette arbejde ledte hende sidenhen videre til ”Rottejomfruen”, Skien - lavet i forbindelse med Ibsenjubilæet i Norge, 2006.

 

Af andre projekter kan nævnes ”Rullende engle”, 16 skulpturer i beton, modelleret over skraldespandstativer på hjul og med indstøbte elektroniske lyder af Geir Johnson. Disse engle har bl.a. været på rejse fra Oslo, så til Wick i Skotland, til London på Trafalgar Square og Church of St. Martin in the Fields, og sidenhen til Salisbury Cathedral.

Derefter har projekt ”Campingkvinder” - igen i samarbejde med komponist Geir Johnson - kørt på egne hjul i store dele af Norge, Danmark og Island (Reykjavik Arts Festival). Skulpturerne er bygget over gamle campingvogne og blev skabt i forbindelse med Europæiske Kulturhovedstad, Stavanger 2008.

 

Deltagerinvolvering er brugt på forskellige måder i flere af Marit Benthe Norheims projekter. Dette aspekt og mobiliteten bliver videreudviklet i projekt Life-boats.

 

"Jeg er optaget af kunst som er sat ind i/ eller er del af en sammenhæng, og som man kan opleve på mange plan, ikke bare gennem intellekt og tanke. Derfor har det at arbejde i det offentlige rum optaget mig stærkt. Det at iscenesætte en historie, - mine egne udvalgte dele sat i forhold til det stedspecifikke - har været en drivkraft i store dele af min produktion.Social delagtighed fylder meget i min idéopbygning, både gennem direkte involvering, hvor indsamlede fotos og symboler modelleret i porcelæn (ud fra et tema,) er inkorporeret i skulpturens udformning. Men det er også vigtigt for mig, at beskuerne rent fysisk skal kunne indtage skulpturerne ved f. eks. at sidde på dem, skubbe, trække og køre dem, rutsje igennem eller gå ind i dem.Et andet aspekt er musik og lyd. I flere af mine projekter, både i dem, der kan bevæge sig og de permanente - har jeg haft gode samarbejder med komponist Geir Johnson.De fleste af mine arbejder er direkte modelleret i beton, over specialbygget armering som i nogle tilfælde er genbrug, som f.eks. skraldespandstativerne inde i de ”Rullende Engle” og gamle campingvogne til projektet ”Campingkvinder” som blev vist i forbindelse med Europæiske Kulturhovedstad Stavanger 2008.Rasjonaliteten og fleksibiliteten i betonen gør at jeg altid kommer tilbage til dette materiale, som også giver mulighed for kort vej mellem tanke og handling. Jeg har 25 års erfaring med jern og beton- konstruktioner og indgår altid samarbejde med ingeniør og betonkonsulenter ved størrer opgaver. Andre materialer jeg bruger er sten, bronze, aluminium og diverse plastmaterialer."

 

 Marit Benthe Norheim

 

 

Marit Benthe Norheim PORTFOLIO

Marit Benthe Norheim CV